Cyber Monday

« Back to Glossary Index

Cyber Monday is een jaarlijkse online shoppingdag die plaatsvindt op de maandag na Thanksgiving (in de Verenigde Staten) en tevens ook de maandag na Black Friday. Het concept werd in 2005 geïntroduceerd door de National Retail Federation (NRF) en bedoeld om consumenten aan te moedigen online te winkelen. Deze dag volgt dus direct op Black Friday, dat origineel vooral bekend staat om zijn fysieke winkelkortingen. Cyber Monday was juist meer bedoeld voor de online kortingen in webshops, maar tegenwoordig zien we dat Black Friday zelf ook al enorm is met online kortingen.

De term “Cyber Monday” werd bedacht door een marketingteam om de groeiende populariteit van online winkelen te benadrukken. Destijds merkten retailers op dat consumenten de maandag na Thanksgiving vaak op kantoor of thuis online aankopen deden, waarschijnlijk vanwege betere toegang tot internet.

Inmiddels is Cyber Monday uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen en een van de grootste online winkeldagen van het jaar. Webwinkels stunten met kortingen op een breed scala aan producten, van elektronica tot mode en abonnementen. Voor consumenten biedt het een uitgelezen kans om producten met korting aan te schaffen, terwijl retailers profiteren van een piek in verkoopcijfers.

Cyber Monday is een belangrijk onderdeel van het zogenoemde ‘holiday shopping season’ en blijft elk jaar in populariteit toenemen, mede door de groei van e-commerce en mobiele technologie.

« Terug naar begrippenlijst
Scroll naar boven